Jeg skjønner meg ikke på folk som kona til Joseph Fritzl i Østerrike, mannen som holdt datteren sperret i kjelleren i 24 år. Vel, jeg synes så klart synd på henne, men det hele er svært merkelig.

Mannen hennes hadde et fangehull i kjelleren der datteren og tre av barnebarna var innesperret. Det var skikkelig forseggjort, med polstrede vegger, senger, toalett, badekar og tekjøkken. Kanskje de polstrede veggene hindret all lyd fra å komme opp til huset.

Greit nok, så hørte hun ikke hva som skjedde der nede, ingen voldtekter eller barnefødsler. Men hørte eller så hun ingenting mens mannen bygget alt dette? Trodde hun han drev med treskjæring da han installerte en dør av armert betong med elektronisk lås på kjellerinngangen? Lurte hun aldri på hva mannen drev med?

Uansett hvor mistenkelig det virker, utfra avhørene av henne og mannen virker det som om hun ikke visste noen ting.

Kanskje flere bør spørre seg følgende: Vet jeg egentlig hva min mann/kone/kjære driver med når han/hun rusler ut i garasjen/kjelleren/hagen for å pusle med sitt?


Les mer:
Slik var skrekk-kjelleren.
Sa til kona at hun var stukket av.
Tilståelsen.

16 comments

  1. Anonym // 17:12 28. april 2008  

    Jeg lurer på hvordan han. skulle greid å smule ned mat uten at de andre skjønte noe i 24 år...
    Virker veldig merkelig på meg at kun han visste.

  2. Lin // 17:27 28. april 2008  

    Jeg tror det handler veldig mye om noe av de samme mekanismene som gjør at altfor mange skjermer seg selv mot ubehagelige ting.

    Jeg fikk ikke til å sende kommentar med lenke til det aktuelle innlegget, så jeg refererer heller hva en innleggsskriver skrev for noen år siden i en diskusjon i et mammaforum der folk pratet om en dokumentar på tv som var så ille at de ikke orket å se/tenke på det.

    "Herregud, snakk om å stikke hodet i sanden! Skal ikke se...skal ikke se...skal ikke se...Hallooo! Kanskje dere har noe å lære av dette programmet? Klassiske tegn på misbruk, diverse atferdsendringer som man ikke umiddelbart gjenkjenner som uttrykk for fortvilelse, seinskader, hva kan vi gjøre for å hjelpe osv osv. Hva tror dere er grunnen til at enkelte mødre ikke fanger opp ungenes signaler? At de ikke ser dem? Nope. Årsaken er ofte at de vil ikke se, det gjør for vondt i ens eget følelsesliv, det skaper sorg, sinne, fortvilelse og desperasjon. Og hvem i svarte helvete er det som betaler for denne "morsforskånelsen"? Gjett da! De samme reaksjonene ser jeg i innlegga deres; Vil ikke se ekle program om barneporno fordi det skaper ubehag. Get real, se programmet om dere så må spy dere gjennom det. Disse ungene er viktigere enn deres følelser. Enkelte ting skal gjøre vondt."

  3. Stian // 17:30 28. april 2008  

    Må nok si meg enig med Lin. Kona har nok visst, men fortrengt det. Skremmende saker uansett!

  4. Alex // 17:37 28. april 2008  

    "Kanskje flere bør spørre seg følgende: Vet jeg egentlig hva min mann/kone/kjære driver med når han/hun rusler ut i garasjen/kjelleren/hagen for å pusle med sitt?"

    Åååå, er det mulig å være så paranoid og falsk?

    Nei, min far pleide å pusle med sykkelen sin og vedkubber i uteboden, det må garantert bety at han holdt en dverg og to polakker fanget der i alle disse årene. Kanskje jeg bør ta meg en tur ned i boden nå for å sjekke om det ligger noen polakker og sulter der? Jeg bør vel det ja. Kanskje best å ringe politiet først også, for sikkerhets skyld.

    At jeg ikke har forstått det før!

    Herre..

  5. Lin // 17:44 28. april 2008  

    Alex:
    Tror du denne mannen fremsto som helt frisk så fort han gikk opp av kjelleren?

  6. Alex // 18:35 28. april 2008  

    "Tror du denne mannen fremsto som helt frisk så fort han gikk opp av kjelleren?"

    Nei. En som har så mange skruer løs har neppe evnen til å drive med skuespill. Han var nok en skrullete jævel med psykopatiske trekk, og konen hans visste det nok.

    Er man gal så er man gal..

  7. Anonym // 19:26 28. april 2008  

    Helt enig med " Lin " Det er viktig at mennesker ser virkeligheten, at det stygge i livet også kommer frem, kunnskap er makt, og at man VET at slikt kan skje kan redde et menneskeliv. Så jeg er jeg helt enig med deg.

  8. Anonym // 01:14 29. april 2008  

    ""Tror du denne mannen fremsto som helt frisk så fort han gikk opp av kjelleren?"

    Nei. En som har så mange skruer løs har neppe evnen til å drive med skuespill. Han var nok en skrullete jævel med psykopatiske trekk, og konen hans visste det nok.

    Er man gal så er man gal.."

    --------

    Hvorfor tror du han er en skrullete kar?

    Kanskje han er manipulerende og kalkulerende jævel som er en mester i å lure andre ved å fremstå som en helt vanlig familiefar?

    Vi vet heller ikke om han kom med ny mat hver eneste dag, eller om han bare hadde et stort lager med hermetikk som han fyllte opp av og til.

    Etter bilder å dømme var det både kjøkken, vann og kloakk i kjelleren.
    Dvs, at han ikke måtte ned i kjelleren
    hver dag. Han kunne velge tidspunkt med omhu.

    Byggingen av kjelleren har han hatt over 24 år på å "fullføre".

    Kanskje han sendte vekk familien på noen ukers ferie nå og da?
    Å grave ut et rom (og frakte vekk massen) kan fint gjøres i løpet av 2 uker om det er godt nok planlagt.
    Samme med installasjon av en armert betongdør.

    Det bodde også 3 barn i leiligheten sammen med han og kona. Ingen av disse later til å ha visst noe om den hemmelige kjelleren

  9. Anonym // 04:23 29. april 2008  

    Kanskje hun var en veldig kuet og/eller manipulert hustru?

    Og det er jo ikke slike ting man SER ETTER hos en partner. Man TOLKER IKKE vedkommendes atferd som mulig uttrykk for bestialitet og perversjoner. En venninne av meg har forsket på mødres situasjon. Dette er en vanskelig materie. Ingen vil jo tro at nettopp deres mann kan begå overgrep.

    Den svenske sosiologen Nea Mellberg fant i sitt doktorarbeid "När det overkliga blir verklighet. Mödrars situation när deras barn utsätts för sexuella övergrepp av fäder" at det først er etter samlivsbrudd at kvinnen kan få nok distanse til mannen til å kunne ta inn og se barnets situasjon, også retrospektivt. Samlivsbrudd kan være forutsetning for eller konsekvens av at hun tror på barnet.
    Hun må velge mellom å tro på mannen og å tro på overgrepet.

    Mødre som velger å fortsette samlivet etter at de har fått vite, vil ofte bagatellisere og minimalisere. En konsekvens av å gyldiggjøre overgrepet, derimot, er at mor blir redd for ikke å bli trodd av omverden og miste barnet til far, dersom han ikke dømmes. Fordi hun da vil fremstå som både engstelig og litt fiendtlig.

  10. Anonym // 06:39 29. april 2008  

    Jepp - dette er jo typisk... Det er mannen som er voldtektsmann og overgriper, men det er KONA hans det er noe galt med...

    Fatt det den som kan

  11. Anonym // 08:39 29. april 2008  

    Denne personen var visstnok dominerende på hjemmefronten. Kona fikk forbud mot å gå ned i kjelleren etc..

    Det er kanskje arrogant å si det når jeg ikke selv er i konas situasjon i det hele tatt, men jeg hadde nok ikke akseptert et slikt forbud. Jeg er for sta og nysgjerrig, så jeg hadde sneket meg ned for å se hva som fantes der nede så snart kysten var klar. Kanskje handler det litt om generasjoner også, jeg er relativt ung og har hatt en annen oppvekst enn det hun sannsynligvis har.

    Uansett, det er skummelt å la seg dominere.

    Kanskje er det også skummelt å stole for mye på folk innimellom. Vel var han mannen hennes og dermed en hun BURDE kunne stole på. Hun ønsket kanskje å vise sin tillit ved å lyde forbudet hans også, hva vet jeg. Men igjen - dersom han virkelig ikke hadde noe å skjule der nede, så ville han heller ikke ha gitt noe forbud. Og da viser jo ikke han tillit, så hvorfor skulle hun gjøre det? Tillit bør man gjøre seg fortjent til før man får det.

    Kan hende hun ante det foregikk noe, men fortrengte det fordi det var så vanskelig, som mange her påpeker. Det er tragisk at slike grusomme ting som dette kan skje i verden. Sykt, sykt.

  12. Anonym // 08:43 29. april 2008  

    Og det er klart det er mannen det er noe alvorlig sykt ved.

    Det som diskuteres her er jo hvordan noen som står en såpass syk person nær kunne unngå å merke det som foregikk. Det virker underlig. Mannen må ha vært en god manipulator, kan hende han er psykopat.

  13. Anonym // 08:52 29. april 2008  

    Kan hende han er psykopat ??????!!!!

  14. Anonym // 12:11 29. april 2008  

    han er en psykopat og sinnsyk mann!

  15. Anonym // 12:47 29. april 2008  

    Trodde filmen "Bad Boy Bubby" var en oppdiktet fiksjon, noe som aldri kunne skje i virkeligheten, men SÅ feil kan man ta. VIrkeligheten overgår ALLTID dine villeste tanker og går alltid ut over din fatteevne.

    Dette skal jo bare ikke være mulig i et land som Østerrike i fredstid. har ikke mye til overs for "øye for øye, tann for tann" tanken, men her tror jeg jammen meg at jeg gjør et unntak. La denne mannen så sitte innesperret resten av sitt liv, i en liten bunker, på størrelsen med den han selv så gusomt effektivt har ødelagt mange unge menneskers liv i. Overvåk ham i tillegg, slik at han ikke kan bli gitt mulighet til å ta sitt eget liv. Han slipper i alle fall billig fra sine grusomheter, for han blir jo ikke utsatt for overgrep og trotur i sitt fangehull, slik hans egne ofre ble.

  16. Flink? // 17:40 29. april 2008  

    At kona ikke har visst noe tror jeg at det er feil å si. Dete rklart at hun har visst om det, man hun er vel blitt kuet til å ikke si/se noe. Da Firtzl skjønte at spillet var slutt, kan det være at han har forklart kona at han skulle ta hele skylden selv.
    I hans noe over middels syke verden er nok det sikkert en skrudd form for kjærlighet som har styrt det hele.
    Å kjøre et slikt løp er ikke mulig uten at de aller nærmeste vet noe - om de velger (eller får valget tatt for seg) å ikke se det er en annen sak. Fornektelse er en av menneskehetens kraftigste beskyttelsesmekanismer, og det et er nok den som kona har hatt oppe.
    At barna ikke vet noe er litt mer mulig å tro på, men jeg tror nok at de er like kraftig styrt.
    Firtzl virker for som å være en skikkelig psykopat, ikke minst fordi han ikke viser tegn til anger.
    Mon tro hvor mange andre bunkerser det finnes rundt omkring i verden?
    Fryktelig sak dette, fryktelig.